strona główna                                                                                                          

 

„WSZYSTKO ZACZYNA SIE OD WODY”
Wrocław, 18-19 maja 2021 r.


„Wszystko zaczyna się od wody”
 - to nie tylko motyw przewodni naszej wycieczki, ale także jej początek. Rzęsisty, ciepły, wiosenny deszcz, który towarzyszył nam wczesnym porankiem w dniu wyjazdu wspaniale wprowadził uczniów w ogół zagadnień związanych z tematyką wycieczki. 

Aby najpełniej zrozumieć wielość i złożoność zjawisk związanych z wodą celem naszej wyprawy uczyniliśmy Wrocław. To właśnie tutaj mogliśmy w pełni doświadczać i poznawać fascynujące ujęcia, odsłony i zastosowania będącej źródłem życia -wody.

Mając na uwadze, że woda i przyroda zawsze idą w parze nasze pierwsze kroki we Wrocławiu skierowaliśmy do unikatowego na skalę światową Afrykarium, przedstawiającego różne ekosystemy związane ze środowiskiem wodnym Afryki. Pośród wielu zgromadzonych tu perełek przyrodniczych  szczególnie zachwyciła nas rafa koralowa Morza Czerwonego z wieloma gatunkami, pięknych, kolorowych ryb oraz 18 metrowy Kanał Mozambicki, który pozwolił nam na podziwianie żółwia zielonego, rekinów, pływających z pełną gracją płaszczek, a także innych, nieznanych nam dotąd gatunków ryb. W strefie Wybrzeża Szkieletów naszą uwagę przykuły olbrzymie mureny, niezwykłe meduzy oraz inne ciekawe gatunki ryb, na przykład skrzydlice. Tutaj mieliśmy także sposobność obserwowania pingwinów oraz bardzo podobnych do fok - kotików afrykańskich. Dalsza trasa zaprowadziła nas wprost do Dżungli nad rzeką Kongo. W lesie tropikalnym bardzo szybko poczuliśmy jak wygląda życie w strefie gorącego, wilgotnego klimatu równikowego. W pośpiechu ściągaliśmy kurtki i bluzy oraz poszukiwaliśmy - o dziwo, nie żyjących tu m.in. krokodyli - a miejsca, w którym moglibyśmy poczuć powiew orzeźwiającego powietrza.  

Nie sposób opisać całego bogactwa fauny i flory Afrykarium, ale można przypuszczać, że wspomnienia z tego miejsca na długo pozostaną w naszej pamięci. Po wyjściu z Afrykarium zwiedziliśmy jeszcze po części ogród zoologiczny, a ponieważ „wszystko zaczyna się od wody”  - wrocławskie zoo żegnało nas krótką burzą z ciepłym deszczem i kulkami gradu.  

Późnym popołudniem zwiedzając starówkę udało nam się odnaleźć ponad 60 wrocławskich krasnali. Niektóre z nich stały się źródłem ekspresji plastycznej uczniów.

W drugim dniu naszego pobytu we Wrocławiu udaliśmy się do centrum nauki o wodzie Hydropolis. Nasza wizyta rozpoczęła się od udziału w warsztatach pn. Domowe "less waste". Zajęcia zostały przygotowane w duchu zero waste. Uczniowie z naturalnych i ogólnodostępnych składników własnoręcznie przygotowali środki czystości. Zadanie nie było wcale łatwe! Należało dobrać odpowiednie produkty, dokładnie odmierzyć lub przeliczyć wskazane proporcje, przesypać, potem mieszać, mieszać, mieszać, przelać, podpisać i gotowe. Wszystkie mikstury zostały przygotowane z aptekarską dokładnością i dopuszczone do użytku. Do szkoły przywieźliśmy więc spore ilości płynu do mycia szyb, czyszczenia podłóg, blatów, płyn do zmiękczania tkanin oraz odświeżacze powietrza. Podczas zajęć dowiedzieliśmy sią także, które substancje powszechnie stosowane w domu negatywnie wpływają na nasze zdrowie oraz stan środowiska naturalnego.

Po części warsztatowej rozpoczęliśmy zwiedzanie obiektu. Już na samym początku bardzo spodobała nam się drukarka wodna zainstalowana na wysokości wejścia do budynku. Działała ona niczym kurtyna wodna, rozchylając się przed nami, dzięki temu udało nam się przejść suchą stopą przez kreowaną we wzory i napisy “ścianę wody”.

Dalej, w ośmiu tematycznie związanych z wodą strefach Hydropolis poznaliśmy właściwości wody oraz zrozumieliśmy, dlaczego jest ona tak bardzo istotna dla wszystkich aspektów naszego życia. 

Wprowadzeniem w interesujące nas zagadnienia była projekcja filmu pt. Planeta wody, który opowiada o powstaniu wody na Ziemi. Dowiedzieliśmy się, w jaki sposób powstała woda i jak jest jej dużo we wszechświecie. W kolejnych ekspozycjach przyjrzeliśmy się relacji człowieka z wodą, funkcji jakie pełni woda w naszych organizmach oraz poznaliśmy jej „sacrum” w różnych kulturach i religiach. Nie zabrakło oczywiście ciekawych wizualizacji  ukazujących wszystkie stany skupienia wody oraz możliwości sensorycznego doznawania podczas zamiany pary wodnej w ogień. Dzięki symulatorowi śniegu mogliśmy doświadczyć u schyłku maja kontrolowanej zamieci i burzy śnieżnej. Niewątpliwą atrakcją była także imponująca satelitarna mapa Wrocławia z m.in. wizualizacją powodzi, która w lipcu 1997 roku nawiedziła Polskę.

Kolejna, interesująca propozycja Hydropolis to Strefa Głębiny, w której z bliska mogliśmy odkryć niesamowite życie ukryte w ciemnościach, a na odważnych (a tych nie zabrakło!) czekał tu batyskaf, którym można było odbyć podróż do najgłębszego - znajdującego się 11 kilometrów pod powierzchnią oceanu - miejsca na Ziemi.

W dalszych strefach poznawaliśmy historię inżynierii wodnej, metody racjonalnego gospodarowania wodą oraz systemy jej oczyszczania.

Zmęczeni dużą ilością wrażeń dotarliśmy do strefy relaksu, gdzie w fantastycznej wizualizacji lasów deszczowych rzeki Amazonki mogliśmy odpocząć na leżakach i nabrać sił na dalsze zwiedzanie. Wędrując malowniczymi uliczkami Ostrowa Tumskiego zasłuchani w legendy tumskie poznaliśmy najstarsze, nastrojowe miejsce we Wrocławiu, popularne szczególnie wśród zakochanych, spacerowiczów i turystów.

Przepełnieni miłymi przeżyciami, a przede wszystkim bogaci w nowe wiadomości i umiejętności szczęśliwie wróciliśmy do naszych domów. Realizacja programu wycieczki przyczyniła się bez wątpienia do lepszego rozumienia przez uczniów wielu zjawisk występujących w otaczającym świecie.

Wycieczka została zorganizowana w ramach projektu pn. Pozwól mi zrozumieć świat, Regionalny Program Operacyjny Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Poddziałanie 10.1.3. Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne

Elżbieta Włodek


galeria