rok szk. 2014/2015

16.07.2021

Polski Czorsztyn, węgierska Niedzica to miejsce ważnych wydarzeń historycznych, pobytów władców, rycerstwa. Tu przebywał Kazimierz Wielki, Władysław Jagiełło, królowa Jadwiga. 18 czerwca w to malownicze miejsce dotarliśmy my - uczniowie, rodzice i nauczyci 1Wycieczką do Niedzicy
żegnamy kolejny rok szkolny,
…niektórzy już na zawsze żegnają szkołę!

18 czerwca w to malownicze miejsce dotarliśmy my - uczniowie, rodzice i nauczyciele Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Bochni. Tą cudowną miejscowość, leżącą u podnóża Tatr i Pienin, tuż przy zaporze na Dunajcu, która tworzy sztuczny zbiornik zwany Jeziorem Czorsztyńskim, podziwialiśmy w trakcie godzinnego rejsu statkiem. Zwiedzaliśmy także Zamek w Niedzicy. Od przewodnika usłyszeliśmy mnóstwo ciekawych historii o zamieszkujących go rodach. Oglądaliśmy komnaty, sypialnie, lochy, zdjęcia, gobeliny, herby i mnóstwo innych przedmiotów, na których został ślad czasu i historii.

W ruiny zamku wpisało się wiele zabawnych legend.  Jedna z nich związana jest ze znajdującą się na zamku studnią, oto ona…
Dawno temu na zamku w Niedzicy mieszkał książę Bolesław, który miał żonę Brunhildę. Książę był bardzo oszczędny, za to Brunhilda lubiła uczty i zabawy, przez co trwoniła majątek księcia. Często się o to kłócili. Podczas jednej takiej kłótni Bolesław popchnął Brunhildę tak mocno, że przez otwarte okno wpadła do studni na zamkowym dziedzińcu.
Bolesław bardzo żałował tego, co zrobił, prosił zmarłą żonę o wybaczenie. Pewnego dnia usłyszał ze studni głos: „Przebaczam Ci Bolesławie Łysy”. Bolesław się ucieszył, ale także zdziwił, bo nie był wcale łysy – miał piękne, gęste włosy. Ale następnego dnia rano obudził się bez ani jednego włosa na głowie! Podobno, jeżeli odwiedzający zamek w Niedzicy mężczyzna wypowie do studni imię ukochanej, a sprawił jej jakąś przykrość, to następnego dnia obudzi się łysy jak Bolesław.

Zamkowe legendy, spichlerz, wozownia, a także rejs „Harnasiem” – to nie wszystkie atrakcje tego niezwykłego dnia. Na strudzonych wędrowców czekał pyszny obiad w restauracji „Zadyma”. Po posiłku wyruszyliśmy jeszcze na zwiedzanie Parku Miniatur Podtatrza, gdzie wysłuchaliśmy opowieści o wielu miejscach, które z pewnością będziemy chcieli kiedyś odwiedzić.

Organizatorzy

W imieniu wszystkich uczestników wycieczki składamy serdeczne podziękowania ludziom dobrego serca, którzy wsparli finansowo i rzeczowo organizację wyjazdu naszych uczniów do tak pięknego miejsca jakim jest Niedzica i jej okolice. Szczególnie dziękujemy :
P. Mariusz Grzybowski M – Group, ul. Zamkowa – Kraków,
P. Jan Wydro Lock – Tel, ul.
Kościuszki – Bochnia,
ABM S A ul. Gromadzka – Kraków,
P. Janusz Koperski, Cukiernia – Handel, ul. Kolejowa – Rogowo,
DE SOTO Spółka z o.o., ul. Elbląska – Warszawa,
oraz innym osobom, które bardzo wsparły organizację wycieczki, ale pragną pozostać anonimowe.

Dziękujemy!

Edyta Jędryczka – kierownik wycieczki

Logotypy funduszy UE

„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.

Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.