Podsumowanie "Tygodnia soli"

08.04.2022
Chłopiec w kurtce kuca i układa napis z liter na ziemi.
Czy można mieszkać w solnym grodzie i nie znać legend z nim związanych oraz historii jego powstania? Czy można nie pamiętać o św. Kindze i bogactwie, którym jest sól? Jak wykorzystać sól w życiu codziennym? Czy jest ona niezbędna?

Na te i wiele innych pytań szukali odpowiedzi nasi uczniowie i wychowankowie. Przez dwa tygodnie zgłębiali oni wiedzę by uzyskać odpowiedzi na frapujące ich pytania, tworzyli istne dzieła sztuki z wykorzystaniem soli kuchennej oraz przygotowywali słone przekąski i potrawy w pracowniach gospodarstwa domowego w Ośrodku.
Z tej okazji, odbyły się wyjścia i wycieczki do miejsc związanych z solną historią miasta Bochnia. A wszystko za sprawą „Tygodnia Soli” – innowacji pedagogicznej realizowanej w placówce.

Nauczyciele i wychowawcy SOSW wykazali się nie lada kreatywnością i przedstawili niezwykle ciekawe propozycje zajęć przybliżających uczniom i wychowankom dzieje naszego regionu, które nierozerwalnie związane są od 1248 r. z wydobyciem soli.

Co działo się zatem w kolejnych dniach?

„Tydzień soli” zapoczątkowała wycieczka do bocheńskiej Kopalni Soli, czyli serca tego miasta. Młodzież zwiedziła Podziemna Ekspozycję Multimedialną oraz poznała legendę o strażniku tego miejsca i skarbie. Spacer Szlakiem NaCL, podziwianie ekspozycji solnych na płycie rynku, gra terenowa oraz wyjazd na Wystawę Solniczek do Wieliczki, a także do Ośrodka Edukacji Regionalnej w Starym Wiśniczu były doskonałą okazją do rozwijania zamiłowania do „małej ojczyzny” i jej dziedzictwa.

Kolejne dni obfitowały w zajęcia czytelnicze oraz te, z wykorzystaniem środków audiowizualnych ułatwiających dzieciom z niepełnosprawnością zapoznanie z legendą pt. „Pierścień św. Kingi”. Uczniowie nie tylko wysłuchali treści tejże legendy, ale i przygotowali krótką sztukę, którą można było obejrzeć w tutejszej sali teatralnej oraz słuchowisko odtworzone przez szkolny radiowęzeł.

Spotkania z przewodnikami i górnikami bocheńskiej Kopalni Soli oraz wirtualny spacer z Robertem Makłowiczem przybliżyły to miejsce tym, którzy nie mogli uczestniczyć bezpośrednio w zwiedzaniu.

Dużym zainteresowaniem uczniów cieszyły się proste doświadczenia i triki z użyciem soli kuchennej. Uczniowie sprawdzali właściwości fizyczne i chemiczne soli, przygotowywali roztwory nasycone i zakładali hodowle kryształków. Niektóre z nich po upływie kilkunastu dni są okazałe i wyglądają jak prawdziwe dzieła sztuki. Po tych zajęciach uczniowie wiedzą, że woda słona nie nadaje się do picia, ale kąpiel z dodatkiem soli jest świetnym kosmetykiem i działa regenerująco na skórę.

Nie mniejszą uwagę młodzież skupiła na przygotowaniu pod okiem nauczycieli i wychowawców smacznych dań i słonych przekąsek. W tych dniach można było skosztować Paluchów i Warkoczów św. Kingi, foccaci z pomidorkami koktajlowymi i solą gruboziarnistą oraz innych potraw, których jednym ze składników jest sól.

Ostatnie dwa tygodnie marca pokazały, że sól jest fascynującym materiałem plastycznym. Uczniowie przygotowali kolorowe słoiczki z solą barwioną kredą, wariacje plastyczne na papierze, rzeźby w masie solnej oraz wiele innych ozdób.

Dla wychowanków posługujących się alternatywnym systemem komunikacji, nauczyciele opracowali specjalne książeczki z treścią legend oraz piosenką tematyczną.

Warto nadmienić, że dla uczniów i wychowanków ośrodka dostępna jest Grota Solna, z której dobroczynnego wpływu korzystają podczas zajęć oraz w czasie wolnym.

Te kilkanaście dni z „solą” uświadomiły nam wszystkim, że jest ona wykorzystywana codziennie w gospodarstwie domowym i przemyśle. Nie jest możliwe życie bez soli, a odpowiednia jej ilość jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wachlarz jej wykorzystania jest bardzo szeroki, a ograniczać nas może tylko nasza wyobraźnia.

Projekt „Tydzień soli” miał za zadanie zintegrowanie nauczycieli, uczniów, oddziałów oraz szkół wchodzących w skład Ośrodka. Współdziałanie sprzyjało budowaniu więzi i zaufania. Uczniowie i nauczyciele poszczególnych oddziałów zapraszali się nawzajem i razem uczestniczyli w zaplanowanych działaniach. Do wybranych działań zaproszono młodzież ze Szkoły Podstawowej nr 2, wśród których byli uczniowie z Ukrainy.

Działania w ramach innowacji „Tydzień soli” odbywały się w Ośrodku w dniach od 21 marca do 1 kwietnia 2022 r.

/K.S i J.S-K/

Galeria
Grupa uczniów pozuje do zdjęcia na płycie Rynku w Bochni

Logotypy funduszy UE

„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.

Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.