Pandemia COVID-19 przyczyniła się w istotny sposób do wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. W celu przeciwdziałania izolacji społecznej w środowisku lokalnym, przeprowadzono diagnozę potrzeb pośród dzieci oraz młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnościami sprzężonymi i autyzmem, realizujących kształcenie w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. ks. J. Twardowskiego w Bochni. Uzyskane podczas badania wyniki pozwoliły zidentyfikować potrzeby grupy odbiorczej, w związku z utratą więzi społecznych jako skutek pandemii COVID -19.
Metodyka pracy z uczniami niesie wskazanie, iż nabywanie, odbudowywanie kompetencji osobistych, społecznych w tym kulturowych przez uczniów nie może odbywać się wyłącznie w zamkniętym środowisku szkolnym. Efektywność nauki wzrasta w sytuacji, kiedy uczeń ma możliwość bezpośredniego doświadczenia, działania, obserwowania, wymiany doświadczeń, rozwiązywania problemów, nawiązywania kontaktów społecznych w szeroko rozumianej rzeczywistości społeczno-przyrodniczej. Za taką właśnie rzeczywistość do realizacji projektu pn. „Razem można lepiej” wybraliśmy gospodarstwo agroturystyczne „Jaśkowy Sad”.
Celem naszych działań była poprawa psychospołecznego funkcjonowania uczniów poprzez kształtowanie postawy otwartej na współpracę oraz umiejętności wykonywania działań wymagających współpracy z innymi osobami
Założyliśmy, iż realizacja projektu pozwoli osiągnąć następujące rezultaty jakościowe:
poprawa jakości funkcjonowania emocjonalnego uczniów i wychowanków
poprawa jakości budowania relacji z kolegami, rodzicami i nauczycielami
poprawa jakości funkcjonowania społecznego w aspekcie umiejętności współpracy
i współdziałania w triadzie uczeń- nauczyciel – rodzic
poprawa ogólnej sprawności fizycznej oraz rozwinięcie nowych umiejętności ruchowych
przez uczniów i wychowanków.
Pierwsza część projektu zrealizowana została na przełomie września i października w Czchowie. Zajęcia terapeutyczne realizowane były z podziałem względem wieku w 3 grupach: dzieci przedszkolne i uczniowie klas 1-3 szkoły podstawowej, uczniowie klas 4-8 oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych.
Wspólnie z PTTK, który był pośrednim beneficjentem wsparcia ze strony Funduszu Pomocowego oraz Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, udało się tak zaplanować wycieczki, iż wszystkie odbyły się w ciepłe i słoneczne dni.
Jadąc w kierunku wyczekujących na nas alpak, zatrzymaliśmy się chwilę przy pomniku przyrody Kamienie Brodzińskiego oraz zwiedziliśmy Zamek-Basztę w Czchowie.
Największą jednak atrakcją okazało się spotkanie z alpakami w Jaśkowym Sadzie. Terapeutyczny wymiar zajęć z sympatycznymi, czworonożnymi przyjaciółmi o mięciutkim futerku sprowadzał się do eliminowania lub minimalizowania zachowań lękowych, depresyjnych, alienacyjnych i agresywnych.
Wszyscy chętnie nawiązaliśmy terapeutyczny kontakt z alpakami. Nie zabrakło głaskania, czesania, przytulania, karmienia, biegania, spacerowania i wspólnej zabawy z jakże spokojnymi, łagodnymi i przyjaznymi wobec człowieka zwierzętami.
Uczniowie doświadczyli różnych możliwości współdziałania oraz odblokowania niepożądanych emocji, doznali bliskości na płaszczyźnie podstawowych potrzeb: akceptacji, odpowiedzialności , szacunku wobec siebie i innych.
Po smacznym obiedzie nadszedł czas na ekspresję. Wszyscy przelaliśmy nasze przeżycia e na kartki papieru, a podczas mini wernisażu z niecierpliwością czekaliśmy na werdykt jurora.
Wycieczki postrzegamy za udane, cele zrealizowane. A czy było fajnie - przekonajcie się sami oglądając galerię zdjęć.
Serdecznie dziękujemy Pni Annie Kosteckiej oraz Panu Ryszardowi Rozenbajgierowi za trud kierowania wycieczkami
/Elżbieta Włodek/
„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.
Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.