PODSUMOWANIE PIERWSZYCH MIESIĘCY REALIZACJI PROJEKTU Od 1 września 2020 roku w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. ks. J. Twardowskiego w Bochni realizowany jest projekt pn. „Pozwól mi zrozumieć świat”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania 10.1.3 Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Projekt trwa dwa lata, składa się z siedmiu zadań. W bieżacym roku szkolnym w projekcie uczestniczy 43 uczniów szkoły podstawowej, łączna kwota otrzymanego wsparcia wynosi 483.615,80 PLN. W ramach projektu uczniowie uczestniczą w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach edukacyjnych i doposażona zostanie baza dydaktyczna ośrodka.
Zadanie 1: Zajęcia rozwijające kompetencje matematyczno-przyrodnicze Matematyka oraz nauki przyrodnicze nauczane w czasie lekcji sprawiają uczniom wiele trudności, czasem budzą niechęć i stres. Zatem atrakcyjną formą nauczania są zajęcia prowadzone na bazie doświadczeń i znajomości zjawisk zachodzących w przyrodzie. W trakcie zajęć wykorzystywana jest nowoczesna technologia informacyjna. Taki sposób edukacji oprócz tego, że uatrakcyjnia zajęcia, mobilizuje uczniów do samodzielnego działania, a także rozwija zaburzone lub ograniczone umiejętności komunikacyjne. Tematyka zajęć to m.inn. Ziemia – planeta, na której żyję. Czas – jak mierzono czas dawniej – a jak dziś? Obliczenia kalendarzowe – sposoby zapisywania daty. Daty dla mnie ważne. Pomiary temperatury. Liczby dodatnie i ujemne. Figury geometryczne płaskie. W ramach zadania zakupiono labolatorium matematyczno – przyrodnicze oraz pomoce dydaktyczne do uczenia matematyki i przyrody.
Zadanie 2: Zajęcia rozwijające zainteresowanie technologią informacyjną i IT Projekt z tego zakresu stanowi uzupełnienie wiedzy z informatyki, matematyki i języka polskiego. Wszystko odbywa się w ciekawej, praktycznej formule przy wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu i oprogramowania, które zakupiono dzięki dofinansowaniu. Do dyspozycji uczniów są laptopy, programy do montażu, kamera, aparat fotograficzny oraz drukarka. Realizacja zadania umożliwia uczniom nie tylko doskonalenie praktycznych umiejętności, ale także rozwój kompetencji społecznych. W trakcie zajęć uczniowie otrzymają odpowiedź na następujące pytania: Jak zrobić ładne zdjęcie? A jeśli coś się nie uda… jak poprawić w programie graficznym ostrość i nasycenie kolorów? Jak nagrać film ze szkolnej uroczystości, a później zmontować go w programie do edycji wideo? Jak zredagować szkolną gazetkę?
Zadanie 3: Arteterapia Fenomen zajęć polega na tym, że wcale nie trzeba być osobą szczególnie uzdolnioną artystycznie by móc tworzyć ciekawe i twórcze kreacje. Spośród wielu technik do realizowania celów projektowych zastosowano pracę w glinie, która jest jednym z najbardziej naturalnych tworzyw, ma wiele właściwości plastycznych o walorach terapeutycznych: wielość barw, zapachów, konsystencji, faktur oraz zmienność temperatury – wszystko to wpływa doskonale na rozwój zmysłów, pozwala także jednocześnie hamować napięcia psychoruchowe u uczniów nadpobudliwych oraz pobudzać do działania osoby o obniżonej dynamice procesów psychicznych. Formowanie, ugniatanie, wałkowanie, wyciskanie, wykrawanie, gładzenie czy też rzeźbienie w glinie to wspaniała gimnastyka – nie tylko dłoni i palców- ale całego ciała. Warto też zaakcentować, że wiele wytworów z gliny to efekt pracy i współdziałania wszystkich uczestników zespołu nad formą, fakturą i barwą. Wspólna aktywność uczniów sprzyja poprawie ich społecznego funkcjonowania, komunikowania, budowania partnerskich relacji oraz uczenia się odpowiedzialności. W ramach zadania doposażona została istniejąca już w Ośrodku pracownia ceramiczna.
Zadanie 4: Muzykoterapia Na zajęciach muzyczno-terapeutycznych uczniowie mają możliwość wykazać się inicjatywą, aktywnością i samodzielnością. Zapamiętując poszczególne zmiany zachodzące w układach tanecznych kształtują uwagę, szybką orientację, decyzyjność, uczą się przestrzegać ładu i porządku, kształcą wrażliwość estetyczną. Zabawowa forma zajęć sprzyja odprężeniu psychicznemu, zmniejsza napięcia i likwiduje źródła frustracji. Uczniowie wyzbywają się kompleksów, zahamowań, otwierają się na świat i są spontaniczni. W ramach zadania zakupiono stroje krakowskie, stroje do tańca chiliderek, akordeon, kamerę i mikrofony.
Zadanie 5: Teatroterapia Tematyka zajęć sprzyja rozwijaniu twórczej aktywności uczniów, wrażliwości, tolerancji, empatii, wyobraźni i intuicji. Uczniowie, pomimo swoich ograniczeń, potrafią działać z własnej inicjatywy, nie boją się wyzwań, realizują swoje pasje. Podczas zajęć teatralnych uczniowie otrzymują rolę do zagrania, uczą się testu, wcielają się w inną postać. Uczniowie uczą się dykcji i interpretacji tekstu, uczą się śpiewać i tańczyć. Przymierzają stroje, które były szyte na miarę, specjalnie dla nich, uczestniczą w próbach kostiumowych i mikrofonowych, uczą się charakteryzacji. To wszystko sprawia, że uczniowie zaspokajają potrzebę akceptacji, zwiększa się ich poczucie wartości, mają możliwość zaistnienia w grupie, pobudzana jest aktywność emocjonalna, ruchowa i intelektualna. Wraz z przygotowaniami do spektaklu trwa gruntowna przebudowa sceny, która została powiększona i przystosowana do występów profesjonalistów. W ramach dofinansowania zakupiono stroje, kostiumy, kurtyny i mikrofony.
Zadanie 6: Zajęcia rozwijające zaradność osobistą, prowadzone metodą Ergoterapii W zajęciach z zakresu zaradności osobistej uczestniczy młodzież z klas starszych. Terapeutyczne walory tych zajęć to przede wszystkim usprawnianie małej motoryki (nadgarstka, dłoni, palców), usprawnianie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, wzbudzenie wzajemnego zaufania uczeń – terapeuta. Zajęcia właściwe poprzedzają zajęcia wstępne, które polegają na ćwiczeniu małej motoryki prowadzone są w formie zabawowej, jako zajęcia z materiałem sypkim nieustrukturyzowanym i przekształcalnym (kasza, ryż, makaron, piasek, woda, masa solna, plastelina, modelina). W ramach zadania doposażona została istniejąca już w Ośrodku pracownia gastronomiczna.
Zadanie 7: Socjoterapia Nniwelowanie napięć związanych z niepowodzeniami, kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, doskonalenie kompetencji kluczowych w zakresie umiejętności uczenia się, rozwijania logicznego myślenia i kojarzenia to główny cel zajęć socjoterapeutycznych. Uczniowie niepełnosprawni zmagają się z wieloma przeszkodami, zarówno w szkole jak i w domu. Powoduje to brak orientacji wyrażający się niezrozumieniem emocji własnych, jak i tych, które przeżywają ludzie z otoczenia. Te wszystkie trudne sytuacje wpływają na osiągnięcia szkolne, nabywanie nowych umiejętności i wiedzy. W ramach zajęć uczniowie indywidualnie i w grupach budują więzi emocjonalne, integrują się, ćwiczą komunikację werbalną i pozawerbalną, kształtują pozytywny obraz samego siebie. Obyło się wiele zajęć integrujących grupę, budujących atmosferę bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania.
|
„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.
Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.