„Języki
obce... już potrafię”
Jak skutecznie uczyć języka angielskiego w szkołach dla uczniów z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim? Jakie stosować
metody, aby ten proces był efektywny? Na te pytania z pewnością
stara się odpowiedzieć wielu nauczycieli. Tym bardziej, że wyzwania,
jakie stawia codzienne życie i współczesny system oświaty do łatwych
nie należą. Zadanie to ma ułatwić projekt pt. „Języki obce... już
potrafię”, który jest realizowany w Specjalnym Ośrodku Szkolno –
Wychowawczym w Bochni. Jego efektem ma być innowacyjny program
nauczania zatwierdzony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Temat jest jak najbardziej na czasie,
ponieważ od ubiegłego roku nauka języka angielskiego jest
obowiązkowa już od pierwszej klasy szkoły podstawowej, a egzamin
gimnazjalny obejmuje test językowy.
- Problem polega na opracowaniu odpowiednich
metod, dzięki którym osoby mające trudności z kojarzeniem, myśleniem
abstrakcyjnym, zapamiętywaniem będą mogły opanować materiał
przewidziany programem nauczania – mówi Teresa Jaszczyńska, dyrektor
Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Bochni.
Założenia projektu są następujące.
Uczniowie w 7 osobowych grupach mają dodatkowo
w każdym tygodniu dwie godziny języka angielskiego.
Zajęcia prowadzi dwóch nauczycieli:
anglista i oligoferenopedagog. To oni wspólnie opracowują metody
pracy, koncepcję lekcji i pomoce dydaktyczne – Jest to wielki
komfort, na który nie będzie stać szkoły w przyszłości, bez
dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Idea projektu jest
jednak taka, żeby na podstawie tych doświadczeń powstał program
nauczania, który umożliwi skuteczną edukację języka angielskiego w
szkołach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
lekkim – dodaje wicedyrektor Jerzy Turek.
Efektem tego
projektu, oprócz korzyści edukacyjnych dla uczniów, będzie
opracowanie, wdrożenie
i realizacja innowacyjnego programu nauczania języka angielskiego,
sygnowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Planowana jest
konferencja naukowa i specjalistyczne wydawnictwo.
W projekcie
uczestniczy 13 szkół specjalnych z województwa śląskiego, opolskiego
i małopolskiego.
W gronie dwóch szkół z naszego województwa jest Ośrodek Szkolno –
Wychowawczy z Bochni. Zajęcia odbywają się w nowoczesnej pracowni
językowej.
***
Projekt zakłada opanowanie przez uczniów umiejętności językowych na
poziomie A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia
Językowego, tzn. rozumienie i reagowanie na proste wyrażenia języka
codziennego, przedstawienie siebie, zadawanie prostych pytań. Został
opracowany w oparciu
o przesłanki wynikające z psychologicznych i pedagogicznych założeń
dotyczących rozwoju sfery poznawczej
i myślenia dzieci oraz młodzieży o specjalnych potrzebach
edukacyjnych ( Piaget, Wygotski, Witkowski i inni).
Cele projektu są zgodne z Planem
Działań dla Priorytetu III „Wysoka jakość systemu oświaty”, na r.
2009, SZOP PO KL i Strategią Lizbońską, traktatem z Madrytu - w
zakresie wyrównywania szans edukacyjnych osób niepełnosprawnych,
strategią rozwoju edukacji 2007-2013 w zakresie równości szans dla
wszystkich, strategiami rozwoju 3 ww. województw w aspekcie
społecznym– edukacja, otwartość, tożsamość, kompetencje.
(JT)
|