rok szk. 2010/2011

BOCHEŃSKIE SKARBY... 2

Bocheńskie Skarby…
Wycieczka do Kopalni Soli

22 lutego, uczniowie Szkoły Podstawowej i Gimnazjaliści ze szkoły przy ul. Stasiaka, wraz z wychowawcami wybrali się na odkrywanie wnętrza Ziemi, czyli Kopalni Soli w Bochni.
Naszej wyprawie towarzyszyły duże emocje, ponieważ niektórzy będą zwiedzać Kopalnię pierwszy raz. Spacerem udaliśmy się do szybu Campi, którym odbył się zjazd aż 223 m pod powierzchnię, na poziom „Sienkiewicz”. Pogrupowani po 8 osób wchodziliśmy do małych kabin windy, słabo oświetlonych, co dodatkowo potęgowało ciekawość przed czekającą nas przygodą.
Niektórzy bardzo się bali, zdarzały się nawet okrzyki strachu, lecz już po paru minutach staliśmy na twardym solnym gruncie Kopalni. I tam w towarzystwie pani Sylwii i pana Pawła rozpoczęło się nasze odkrywanie bocheńskich skarbów. Pierwszą przygotowaną dla nas atrakcją, była prawie kilometrowa przejażdżka podziemną kolejką górniczą. Za nim jednak wsiedliśmy do wagoników, nasi przewodnicy udzielili nam szczegółowych wskazówek, jak należy się z zachowywać w czasie jazdy, aby była ona bezpieczna. Potem już rozpoczęło się piesze zwiedzanie połączone z opowieścią o historii bocheńskiej Kopalni. Odwiedzaliśmy po kolei każdą z komór, gdzie znajdował się inny eksponat. Zobaczyliśmy stajnię dla koni, które ciągły pod ziemią wagoniki z solą, poznaliśmy zasadę działania kieratu i wiatrownicy, dowiedzieliśmy się, po co w Kopalni wypalano metan.
Na dłużej zatrzymaliśmy się w Kaplicy, gdzie usłyszeliśmy barwnie opowiedzianą legendę o świętej Kindze, która wrzuciła do kopalnianego szybu na Węgrzech swój pierścień zaręczynowy. Potem podróżując przez Polskę, zatrzymała się w Bochni. W nocy przyśnił się jej sen, w którym zobaczyła miejsce, gdzie znajduje się sól. I rzeczywiście, gdy zaczęto tam kopać, znaleziono wielką bryłę z pierścieniem Kingi, przyszłej królowej Polski. A ponieważ w każdej legendzie jest ziarnko prawdy, to poza zmianami geologicznymi, święta Kinga naprawdę przyczyniła się do odkrycia soli w Bochni.

Na koniec każdy chętny mógł pozjeżdżać na workach na podziemnej zjeżdżalni. Potem wszyscy uczniowie mieli czas wolny na rekreację: grę w piłkę, w ping – ponga, śniadanie czy rozmowy.

Kopalnia Soli w Bochni to jeden z najstarszych w Europie, zakładów przemysłowych, zwanych kiedyś „Żupą bocheńską”. Jej powstanie datuję się na rok 1248. Od tego czasu ten jeden z bocheńskich skarbów, działa bezustannie. Od 1981 roku zabytkowe wyrobiska w Kopalni, są wpisane na listę zabytków.

Zwiedzaniem zabytkowej Kopalni zapoczątkowaliśmy cykl odkrywania skarbów Bochni i powiatu Bocheńskiego. I jak kiedyś napisał Stanisław Jachowicz: „Cudze chwalicie, swego nie znacie. Sami nie wiecie, co posiadacie”, chcemy najpierw poznać naszą Małą Ojczyznę, by później móc o niej opowiedzieć innym ludziom, którzy jeszcze nie poznali jej piękna.

Podziękowania składamy naszym przewodnikom: pani Sylwii i panu Pawłowi, za zabranie nas w niezwykle ciekawą podróż przez wieki. Żegnamy się z nimi do następnego spotkania górniczym „Szczęść Boże”.

Katarzyna Koczwara

galeria

Galeria zdjęć

Logotypy funduszy UE

„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.

Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.